Erasmus leerzaam en leuk! - Reisverslag uit Turku, Finland van Linda - WaarBenJij.nu Erasmus leerzaam en leuk! - Reisverslag uit Turku, Finland van Linda - WaarBenJij.nu

Erasmus leerzaam en leuk!

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Maart 2014 | Finland, Turku

Alweer ruim twee weken geleden sinds mijn vorige blog, dus tijd voor een nieuwe.

Allereerst wil ik even een pleidooi houden waarom een exchange ervaring naar mijn mening zeer leerzaam is! Wat voor mij een exchange zeer leerzaam maakt is dat je leert dat de dingen waarvan jij denkt dat het vanzelfsprekend is voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn, hieronder enkele voorbeelden.
- Niet iedereen leest Engelse artikelen op de uni en/of gebruikt een referentiestijl zoals APA
- in sommige landen kan iedereen naar de uni maar de niveaus tussen de uni's verschillen enorm
- in veel landen is de universiteit gratis
- in de meeste landen werken studenten niet naast hun studie
- en ... als student kan je niet gemakkelijk geld lenen zoals wij kunnen
- Andere landen kennen het begrip zwemdiploma niet!
- thee kan je maken met behulp van een magnetron net als warme chocomel
- uiteten gaan en +- 25 euro betalen is voor bijvoorbeeld Spanje gestoord en duur, zij gaan voor max 10 euro uiteten meestal

en ohjaaa... niet te vergeten, wanneer je 2 uur reist naar een plaats (bijv. Rotterdam vanuit Nijmegen) dan is het niet ver weg, nee.. dat is dichtbij.

Zoals ik al aangaf is het iets meer dan 2 weken sinds ik mijn laatste blog schreef, maar wat heb ik veel gedaan in die twee weken.
Zo heb ik op 3 maart Marleen ontmoet in Helsinki. Ik merkte dat ik na 2 bezoeken aan Helsinki de stad eigenlijk wel al kende dus ik heb de gids gespeeld:) We hebben echt een super dagje gehad en het was erg leuk om elkaar weer te zien! Ook met de meiden die met Marleen mee waren klikte het erg goed en het voelde alsof we elkaar al veel langer kenden. Na een dagje met veel lopen, veel zien en veel en lekker eten moesten we weer afscheid nemen. Ik weer terug naar Turku en zij op naar Lapland (ik was beetje jaloers).

Op 6 maart was het tijd om Tessa op te halen van het vliegveld!:D. Tessa meteen geintergreerd in Finland met s'avonds een sauna en op vrijdagochtend vroeg op naar de haven om de Ferry naar Stockholm te pakken samen met Maria en Clara uit Spanje. Op vrijdag de hele dag op de boot, maar wat zijn die ferrys groot!. We hebben ons dan ook goed vermaakt met karaoke (alleen gezongen door ene Laura) en shows die gegeven werden. Daarnaast was het erg verbazend dat de mensen al begonnen met drinken om 9 uur s'ochtends en de boot dus aardig zat verlieten (alcohol prijzen zijn aan boord een stuk lager dan vaste land). Rond 7 kwamen we aan gingen we naar het hostel en lekker een hapje eten bij Vapiano's!
Zaterdag zijn we vroeg begonnen en hebben we geprobeerd zo veel mogelijk te bezichtigen in 1 dag en ik denk dat dat zeker is gelukt! Met dank aan de free walking tour die echt heel goed was!
Stockholm was echt een fantastisch mooie en gezellige stad (zie foto's) en ook het heerlijke zonnetje hielp daarbij.
Op zondagochtend vroeg arriveerden we weer thuis en hebben we lekker gerelaxt met o.a. weer een sauna bezoekje en een wandeling door de stad.
Maandag moest Tessa helaas weer terug :(

Diezelfde week op donderdag stond er weer een tripje op de planning, namelijk Tallinn in Estland.
Eerst naar Helsinki en vervolgend de Ferry met wederom veel zatte mensen aan boord. Na de nacht op de ferry kwamen we vrijdag aan in Tallinn waar we weer een free walking tour hadden gedaan om de stad beter te leren kennen (wederom aan te raden). Daarna lekker rondgelopen en sushi gegeten!!! En wat een chille prijzen! 10 euro voor sushi inclusief drinken. Later op de dag ook nog een sapje met een cakeje voor 2 euro en 30 cent, ideaal dus.
Ook deze stad was zeker aan te raden, het was een mooi historisch stadje met ook wat oostblok invloeden (zie foto's). Maar het is wel klein, we hadden het wel gezien in 1 dag.

Ook in Tallinn hadden we een heerlijk zonnetje. Ook wij hadden de afgelopen week een soort van lente. Oftewel zon en een graad of 7. Heerlijk om mijn normale sneaker te dragen ipv de snowboots. Helaas is de winter momenteel weer terug en is het weer rondom nul en viel gister weer sneeuw (die inmiddels alweer tot pap gesmolten is)

Nu weer een beetje tijd voor een 'normaal' leven, komende week weer bijna ieder dag college (welliefst 4 in totaal deze week). En donderdag alweer het volgende bezoek, Bodile komt Turku verkennen.
En de week daarna (30 maart) staat een tripje naar Gdansk op de planning om Bas weer te zien.
Kortom, weer genoeg leuke dingen op de planning

Moi moi!
Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 4244

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Turku

Landen bezocht: