Lapland! (en ijshockey) - Reisverslag uit Turku, Finland van Linda - WaarBenJij.nu Lapland! (en ijshockey) - Reisverslag uit Turku, Finland van Linda - WaarBenJij.nu

Lapland! (en ijshockey)

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 Februari 2014 | Finland, Turku

Weer een verslagje van mij:)

Zoals sommigen op mijn facebook al aangaven lijkt het soms alsof mijn leven hier een vakantie is. Dat is het deels ook wel, maar doordeweeks ben ik veel in de bieb te vinden om flink wat Engelse artikelen te lezen. Dus ook studeren doe ik. En net voor lapland heb ik ook mijn bachelorscriptie ingeleverd en dat was nog ff hard werken.

Maar inderdaad, afgelopen week ben ik een week op vakantie geweest naar Lapland, de plaats Levi. Ik zal een (ik probeer kort) overzicht geven van wat ik iedere dag heb gedaan.

Maandag:
Om 8 uur s'avonds vertrokken we met twee volle bussen studenten richten lapland voor een lange reis.

Dinsdag:
Rond 9 uur in de ochtend kwamen we aan bij Santa Claus Village. Hier hadden we de mogelijkheid de kerstman te ontmoeten, voor sommige studenten (bijv. uit Amerika) echt een ding. Ik vond het echter vooral een commercieel iets en niet zo bijzonder. Wel had ik daar kaartjes naar Bas, mijn ouders en mijn oma gestuurd:) En tot mijn verassing waren die op vrijdag al aangekomen in Nederland
s'avonds bleek het noorderlicht te zien te zijn. Echter zagen we helaas alleen maar het einde van het noorderlicht, maar mede vanwege prachtige foto's van enkele andere studenten kon ik me inbeelden hoe het geweest was. Helaas kwam er geen herkansing om het noorderlicht te zien voor ons.

Woensdag:
S'ochtends was de husky safari, als ik terug kijk op de week voor mij de meest leuke activiteit van de trip. Met vijf honden voor je en een iemand zittend in de slee moest je zelf meebewegen in de bochten en remmen. Een super vette ervaring, zeker aangezien het landschap waar we doorheen gingen prachtig was. Zie ook de foto's
Later op de dag nog heerlijke pannenkoeken gehad (zoals van de Nederlandse pannenkoekenbakker) en sauna (in onze eigen cottage) genomen. Het niet-Nederlandse aan de pannenkoeken is dat de pannenkoeken ook met rendiervlees waren.

Donderdag:
Tijd om te gaan skiën! Het was in het begin wel ff wennen aangezien het lang geleden was, maar wat was het chill hier om te skiën. Het was wel koud (gevoelstemperatuur -26) maar de sneeuw was zo vers en het was super rustig. Soms was je gewoon (met de mensen met wie je was) de enige in de skilift, super chill dus!


Vrijdag:
Weer een dag geskied. Het waas weer een top ski dag! Iets kouder dan de dag ervoor en dus meer pauzes gehad om wat warme chocomel te drinken:) En als lunch weer heerlijke pannenkoeken op. Rond drie uur de ski's ingeruild voor cross country ski's. Dat was toch wel ff andere koek. Erg vermoeiend en nog best lastig om niet te vallen (niet gelukt om niet te vallen). En vooral frustrerend als je zelf aan het zwoegen bent en mensen van boven de 60 je met gemak inhalen en naar je lachen;)
Niet de vergeten was het avondeten! Drie van onze vrienden uit Turku waren per auto naar Levi gekomen aangezien ze te laat waren met inschrijven voor de trip en wel erg graag wilden komen. Zij hadden drie Noorse Zalmen gekocht en bereid voor ons en daarnaast nog Griekse aardappelen!

Zaterdag:
Vandaag stond Wiking op het programma. Ze noemden het zo omdat het volgens hun een combi was tussen walking en hiking. Bas (andere Nederlandse jongen en ik) wilden graag meedoen. Van tevoren was ons verteld dat we zouden kunnen kiezen tussen 1-2 en 4 uur en het leek ons dus een goed idee om die van 2 uur te doen. Helaas ging het anders dan gepland. Die jongen die de routes wist had een foutje gemaakt waardoor we uiteindelijk allemaal de lange route moesten doen. Daarnaast liepen we ook nog eens niet zijn tempo dus het werd een wandeltocht van 4,5 tot 5 uur lang!. Niet voor herhaling vatbaar, mijn benen voelden als lood!
Daarom mezelf maar wederom getrakteerd op pannenkoeken:P

Op zondag was het weer tijd om in te pakken en ons voor te bereiden om de terugreis. Daarnaast bezochten we tussendoor ook het Kemi sneeuwkasteel. Uiteindelijk kwamen we 5 uur s'nachts aan in Turku en kon ik nog een paar uurtjes slapen voor mijn college.

Het zou geen studententrip geweest zijn als ik jullie vergeet te melden dat er iedere dag wel een feestje was, soms tot mijn ongenoegen vaak in onze cottage. Naast super veel megaleuke ervaringen heeft Lapland me er dus ook een stel wallen bij gegeven.

Maar kortom Lapland was super! Het is echt een rustig-stil-wit-paradijs!

Daarnaast vandaag nog iets typisch Fins gedaan. Ik ben namelijk naar een ijshockey wedstrijd geweest tussen TPS Turku en het team uit Oulu. Weer een toffe ervaring! Echt alles mag in die sport! We hebben wat gevechten mee mogen maken en TPS naar de overwinning geschreeuwd -> 3-2 na verlenging voor TPS Turku! TPS GO GO :)

Hyvää yöta! Nuku hyvin.
Moi moi!
Linda



  • 04 Februari 2014 - 23:38

    Tom:

    Hoi Linda, alweer een hartstikke leuke week dus! Leuk om te lezen als voorbereiding op onze reis a.s. zondag naar Lapland, krijg er door jou nu nog meer zin in.
    Geniet er nog van daar Linda!!
    Groetjes,
    Tom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 4249

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 Mei 2014

Turku

Landen bezocht: